نچاق

نچاق نقطه مقابل چاق(سلامت) است امایاد آوریش برام یه خاطره است

نچاق

نچاق نقطه مقابل چاق(سلامت) است امایاد آوریش برام یه خاطره است

مهارت کنترل خشم

آیا برای شما پیش آمده خشمگین شوید و دست به کاری بزنید که بعد از فروکش کردن خشم،باعث شرمندگی شما شده باشد؟

هر انسان تجربه احساس خشم را دارد؛  ولی بعضی ها اهمیت نمی دهند که خشمگینی آنان منجر به آسیبی به دیگران بشود و بعضی ها از هر نوع آسیب رساندن به دیگران خود داری کرده و به خود آسیب می رسانند.

 هر فرد در صورتی خشمگین می شود که تهدیدی را حس کند؛ این تهدید یا واقعی است یا احتمال آن را می دهد.

بهتر است هر کدام از ما ، تکنیک هایی را فراگیرد تا به هنگام بروز خشم بتواند خویشتن را از آسیب رساندن به دیگران یا حتی خود ،محافظت کند.یا از شدت خشم بکاهد تا در کانال قابل قبول اجتماع، از قدرت آن استفاده کند.

عصبانی شدن می تواند علت های بیرونی از فرد  و یا درونی در فرد ،داشته باشد که با شناسایی علت های آن می توان آن را کنترل کرد.

 چگونه در کنترل خشم موفق باشیم؟

( مهارت کنترل خشم و مدیریت خشم)

  این مهارت ، نوعی واکنش به خشم،  در هنگام بروز است و نمی تواند عوامل برانگیزاننده آن را تحت الشعاع خود قرار دهد.

در حقیقت مدیریت این امر، به نحوی است که فرد عصبانی ، با توجه به عوامل درونی و بیرونی برانگیزاننده خشم، سعی در کنترل کردن خشم خود دارد.

شاید اولین برداشت درباره مهارت کنترل خشم ،درون ریزی آن باشد؛ در صورتی که این موضوع خود می تواند عواقب دیگری داشته باشد .

در مقابل، این مهارت ها ،به تحلیل خشم و عوامل آن مربوط می شوند ؛که در نهایت فرد با دلیل و خواست خود ،آن را کنترل خواهد کرد.

1-  شناسایی عوامل موثر در خشم:

یکی از مهم ترین و اساسی ترین گام ها برای کنترل کردن خشم ، شناسایی علت ها و عواملی است که موجب بروز خشم و عصبانیت در شما می شوند.

هر فردی ممکن است؛  در شرایطی خاص، دچار اضطراب و عصبانیت بشود؛  که با شناختن اینگونه از موقعیت ها،  می تواند به خوبی آن را تحت کنترل خود درآورد.

مثلا یکی از تکنیک های کنترل خشم و همچنین از راهکارهای مثبت برای پیشگیری از عصبانیت در هنگام رانندگی، شناسایی همین عوامل است.(به عبارت دیگر،میدونی چی تو را خشمگین میکند؟)(بی نظمی- بی انظباطی"_بی توجهی به قوانین؟

 من وسواس دارم که حتما قوانین راهنمایی رانندگی رعایت شوند و اگرکسی رعایت نکند خشمگین می شوم.

2- پذیرش:

در دومین گام از مهارت  های کنترل خشم،  باید این موضوع و ویژگی رفتاری را در خود بپذیرید که ،فردی خشمگین و عصبانی هستید.(قبول کن مستعد از کوره در رفتن هستی)قبول کن،مو از ماست می کشی.قبول کن خشم ات (اشکت)دم مشک ات است.قبول کن بی گذشت هستی. قبول کن که  کوچکترین نکته میتونه تو را مث ترقه از جا بپراند)از کوره به در ببره)

 در این صورت می توانید به راحتی دست به ایجاد تغییر در خود بزنید و به سمت کنترل آن بروید.

3- در خواست حمایتاز دیگرا ن برای غلبه بر خشم خودتان:

شاید بهتر است در این مرحله به سراغ دوستان و خانواده بروید و این موضوع را با آن ها در میان بگذارید؛ که قصد ایجاد تغییر دارید ؛ در این صورت، علاوه بر حمایت آن ها، می توانید از کمک ها و مشورت های آنان نیز استفاده کنید.

4- استفاده از تکنیک ها:

همانطور که می دانید برای کنترل کردن و غلبه یافتن بر عصبانیت، راهکارها و تکنیک هایی وجود دارد؛  که با استفاده از آن ها، در شرایط بحرانی ، می توانید بر خودتان مسلط شوید.

تکنیک های کاربردی مثل : (نفس عمیق کشیدن، شمردن اعداد، صبر کردن، دور کردن افکار منفی از ذهن خود و حفظ آرامش (من آرام ام)که می توانند در چنین شرایطی بسیار کمک کننده باشند.

تکنیک کاربردی برای کنترل کودک در هنگام عصبانیت،  کمک می کند تا از همان کودکی ، کودک خود را به شکلی تربیت کنید که در آینده با مشکل رو به رو نباشد.

راهکارهای دیگر:

    از افراد منفی نگر و پرخاشگر، دوری کنید.

    فردی شاد و بانشاط ، باشید.

    از تکنیک های آرامش دهی برای افزایش مهارت کنترل خشم ، استفاده کنید.

    مکث کردن و سکوت را فراموش نکنید.

    فردی بخشنده باشید.