نچاق

نچاق نقطه مقابل چاق(سلامت) است امایاد آوریش برام یه خاطره است

نچاق

نچاق نقطه مقابل چاق(سلامت) است امایاد آوریش برام یه خاطره است

سال نو مبارک

آغازشد سالی نو با روزهاو لحظات خوب

بحث انگیزه برای دانشجویان تحت راهنمایی ام(روان شناسی انگیزه)

انگیزش به نیروی ایجاد کننده ، نگهدارنده ، و هدایت کننده رفتار گفته می شود .

انگیزه به صورت نیاز یا  خواست ویژه ای که انگیزش را موجب می شود تعریف شده است 

تا حالا شده از خودتان بپرسید چرا فلان شخص  آن کار یا رفتار خاص  را انجام می دهد؟ درین مواقع در جستجوی انگیزه او ازین رفتار هستید

انگیزه آن عاملی است که در انسان باعث شروع به فعالیت و حرکت میشود یا درونی است یا بیرونی(اکتساب شده است از بیرون)

آن انگیزه که درونی است منظور سرچشمه آن بهم خوردن تعادل بدن مث تشنگی و گرسنگی و نیاز به جنس مخالف داشتن و آن انگیزه را که اکتساب کرده ایم به درون برده ایم و اکنون به ما میل به حرکت  و فعالیت میدهد مثل میل به تعلق در جمع ،میل به کسب ثروت ،محبوبیت، شهرت.

نیازها دو دسته اند که انسان را به فعالیت وامیدارند نیاز جسم انسان و نیاز روان انسان(که در حیوانات نیست).

میل ما به محبوبیت و شهرت از تماشای محبوبیت دیگر انسان ها حاصل شده؛ میل (تمایل)ما به کسب ثروت از دیدن موفقیت های ثروتمندان در تهیه ملزومات شان است.میل ما به موفقیت و پیشرفت میتواند بسیار در قوت بخشیدن به رفتار های مان نقش داشته باشد چرا؟چون از درون ما نشات گرفته پس انگیزه های مان است که ما را (اون شعار بر پا خیز از جا کن ریشه استکبار)شعار حماسی که از بیرون میل درونی ضد استکباری ما را قلقلک می دهد .یا شعار حماسی ای دشمن ارتو سنگ  خاره ای  من آهنم پاینده  باد خاک پاک میهنم ؛" را از بیرون کسب کرده ایم حس میهن دوستی وفای به عهد ،راستگویی،درستکاری.

ما را جو گیر میکنند جو زده که شدیم دست به جیب می بریم غیرت ما را قلقلک میدن جمعی که در آن زندگی میکنیم ولی بعد با انگیزه خودمان قیام می کنیم.

ندیدی باغبان چون گل بکارد ؛چه مایه غم خورد تا گل بر آرد؟به امید اینهمه تیمار بیند که تا روزی بر او (بر شاخسار)گل بار بیند.

امید در بعضی چه زیاد است؟پیر امید ش از جوان ،جوان تر است .اگر کار جهان امید و آز است(آز=حرص).همه کس را برین هر دو نیاز است.

پس حرص و امید در همه انسان ها هست .ولی انسان هر چه پیر تر شود آز در او جوان می گردد.خداوند انسان را هلوع+یعنی حریص خلقت فرموده.عجول آفریده.جزوع(بسیار جزع کننده) آفریده.پس از درون مان هست که ما را به حرکت وامیدارد.

توجه کنیم بعضی از ما انگیزه هامان را در پی شکست ها از دست داده ایم. یه پیام میگوید :"هر شکست مقدمه پیروزی است"؛ چون تجربه شکست باعث می شود تو همان را بکار گیری و موفق شوی.

انگیزه ها در خود ما از کجا آمده؟انگیزه کسب شهرت ،انگیزه کسب موفقیت در کنکور ،انگیزه شهیر شدن به با تقوایی در علما-انگیزه مورد اعتماد بودن برای رئیس صندوق قرض الحسنه،انگیزه شهرت داشتن به هر قیمت حتی مث هیتلر به جهان گشایی،انگیزه کسب مدارج عالیه در نزد خداوند به جهت کسب رضایت او ،یا رفتن به بهشت یا رهایی از جهنم-

حضرت علی "ع" می فرمایند: سه دسته خداوند را عبادت میکنند ولی به سه انگیزه؛ یکی از ترس جهنم، یکی به طمع بهشت و تنها آزادگان به جهت حق خداوند به ستایش شدن و پرستش شدن.

شمایی که من می شناسمت آیا با انگیزه فریب آدمیان(ریاکاری)عبادت می کنی؟یا با انگیزه کسب رضایت خداوند ؟عبادت میکنی حتی اگر کسی متوجه نباشد چون تویی را در کنار دارد؟

انگیزه ها سبب حرکت و سبب قوت یافتن حرکت تا به انتهای انجام کار می شود

افراد مذبذ ب کسانی هستند که به هر کار دست می زنند ناتمام باقی اش میگذارند؛ چون انگیزه شروع دارند؛ انگیزه شان قوت ندارد تا انتهای کار باهاشون بماند.انگیزه ها  را در طول تاریخ جهان گشایی مطالعه کنید تا ببینید از کی آموخته اند. مثلا تیمور لنگ در خرابه ای پناه گرفته بود دید مورچه ای چندین بار دانه به دهان از دیواری بالا رفت و به زمین افتاد ولی از ادامه خسته نشد از او درس گرفت که باید پافشاری و اصرار بر انجام خواسته(انگیزه)را از مورچه به آن کوچکی بیاموزد.یا زنان با حجاب از زنی که در گرما پوشش سیاه خود را حفظ میکند می آموزند در سخت ترین شرایط دست از حجاب خود بر ندارند.گویند کسی آرزو کرد بر بازوی خود نقش شیر حک کند؛ دلاک را خواست تا بر بازویش نقش شیر زند ولی چون طاقت نیاورد از دلاک شنید شیر بی یال و دم و اشکم که دید؟یادتون میاد؟یا تعریف کنم مفصل؟

هر کسی نمی تواند هر راهی را طی کند "کار هر بز نیست خرمن کوفتن /گاو نر میخواهد و مرد کهن "قوت و قدرت و مرد سالخورده دنیا دیده دارای موفقیت های پیشین

چه کنیم فرزندمان با انگیزه تر باشد بعضی خواسته هایش را بر آورده کنیم امیدش به زندگی افزون شود موفقیت در دور دستها نباشد نزدیک و در دید او باشد.تا بتواند امید ببندد و انگیزه پیدا کند.موفق شدن ها در کارهای کوچک نوید این را میدهد ما میتوانیم.

بی فردا نباشند جوان مان.جوانان خیلی برای شان سخت است افق دیدشان روشن نباشد.امکان دست یابی را بدهند.ولی کسی را کاملا از خودتان نومید کنید و آب صاف و پاک را بریزید رو دستش دیگه ممکن نیست شانسی برای خود باقی گذاشته باشید.کج دار و مریز را شنیده اید؟.نباید راست بداری نباید بریزی-بلکه باید "کج دار و مریز" با دیگران به پیش ببری-اولیاءمان به ما انگیزه میدهند با وعده "درصورت موفقیتت دوچرخه واست میخرم"مواجه شده ای؟.ولی میل به داشتن دوچرخه را پسر همسایه مون به ما میده که هرروز  برای دوچرخه اش نوار تزئینی میخره؛ بوق میخره؛ چراغ میخره و با دوچرخه اش مایحتاج خانواده شون را به خونه میاره و دور میزنه؛ میچرخه و میخنده.پس منهم تمایل پیدا میکنم یه دونه دوچرخه داشته باشم.

میل به بازیگر شدن در من را ، خانم بازیگری به وجود میاره که عکسش رو مجلات دست به دست میچرخه.میل به تحصیلات عالیه را در من خانوم رئیس دانشکده به وجود میاره.وقتی شایسته سالاری را ببینیم امیدمان بالا میرود که من هم امکان دستیابی دارم.